MENGEJUTKAN!!! Mengapa Kementrian Pembangunan Usahawan singkirkan Shukry Salleh? Ini SEBABNYA!



Kementerian Pembangunan Usahawan hari ini mengumumkan bahawa penyingkiran Shukry Mohd Salleh yang sebagai Pengerusi Lembaga Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd ( Bank Rakyat ) berkuat oleh kuasa serta merta.

Dalam pernyataan hari ini , Menteri Pembangunan Usahawan , Mohd Redzuan Md Yusof , mengatakan bahawa tindakan ini dibuat selaras dengan Seksyen 5 & subperenggan 2 ( 2 ) pada Jadual Pertama Akta Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad ( Peruntukan Khas ) 1978 ( Akta 202 ) berikutan keterlibatan Shukry didalam Laporan Asal Audit 1MDB.

Malam tadi , Ketua Audit Negara Madinah Mohamad mengesahkan bahawa bekas perdana menteri Najib Razak pada tanggal 22 Nov 2016 lalu mengarahkan Ambrin Buang , yang merupakan ketua audit negara ketika itu , dan meminda laporan audit 1MDB.

Madinah turut mendedahkan Shukry selaku setiausaha sulit Najib , ketika itu turut mengarahkan bahagian yang menyebut ahli perniagaan Low Taek Jho saat laporan itu dikeluarkan.

“ Sehubungan dengan itu , apa - apa keputusan itu yang memberi implikasi kepada Bank Rakyat yang telah dibuat untuk sepanjang perkhidmatan beliau sebagai Pengerusi Lembaga Bank Rakyat yang akan disemak semula & dibatalkan sekiranya menjejaskan kepentingan bank,” ujarnya.

Menteri Pembangunan Usahawan akan mengumumkan tentang pelantikan Pengerusi Lembaga Bank Rakyat yang baharu sebaik sahaja proses pelantikan dimuktamadkan , menurut kenyataan itu.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==