Ini Kata Cheng Hoe Soal Peluang Format Tiada Tuan Rumah


Jurulatih skuad kebangsaan , Tan Cheng Hoe percaya bahawa anak buahnya sudah bersedia tuk mengharungi kempen Piala AFF, pada Khamis ini meskipun mengakui persembahan mereka ketika menundukkan Maldives, 3-0 tadi malam , masih belum sempurna .
Kemenangan ke atas Maldives pada aksi persahabatan antarabangsa di Stadium Nasional Bukit Jalil ( SNBJ ) itu hanya dilihat tonik terbaik Harimau Malaya yang sebelum bertemu Kemboja pada aksi pembukaan Kumpulan A .
Namun jika dinilai daripada persembahan keseluruhan permainan , Cheng Hoe masih “ menggelengkan kepala “ melihat aksi dari anak buahnya itu kerana telahmelakukan kesilapan sama .
 “ Saya harus memberi pujian pada pemain kerana aksi menentang Maldives ini bukan hanya mudah kerana mereka bermain dengan baik . 
“ Pemain cuba untuk memberi aksi terbaik untuk memenangi perlawanan namun kita juga kurang tenang , fokus & kerap kehilangan bola ketika menyerang manakala serangan balas pantas Maldives tadi hampir menghasilkan gol .
“ Tapi pemain kita ini memiliki semangat tinggi serta komitmen yang baik didalam perlawanan kali ini , ” ujarnya.
Didalam perlawanan yang berlangsung di atas padang basah akibat dari hujan sepanjang permainan , Malaysia yang menduduki ranking yang ke - 169 meraih gol menerusi percubaan kapten Zaquan Adha Abd Radzak pada minit ke - 16 sebelum Safawi Rasid & Mohamadou Sumareh menambah jaringan pada babak yang kedua.
Kemenangan itu adalah yang kelima daripada 9 perlawanan kendalian Cheng Hoe tahun ini dengan aksi terakhir sebelumnya ini mereka tewas 0 - 1 kepada Republik Krygzstan pada tanggal 16 Oktober lalu .
Selepas menilai aksi pemain , Cheng Hoe membuat kejutan dengan menggugurkan pemain tengah Azizan Nordin, Nor Azam Azih , serta pertahanan kanan Azrif Nasrulhaq Badrul Hisham .
Daripada senarai akhir 23 pemain itu , lapan pemain bersamas kuad tahun 2016 iaitu Nazirul Naim Che Hashim , Ahmad Hazwan Bakri , Syazwan Zainon , Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy , Norshahrul Idlan Talaha serta Zaquan Khairul Fahmi Che Mat .
“ Pemain sudah bersedia , kita kena ada keyakinan untuk mengharungi saingan Piala AFF kerana semua negara ASEAN dahagakan kejayaan . Kita harus mengambil peluang yang menggunakan format baru ini ( tiada tuan rumah kejohanan ) , ” ujar Cheng Hoe .
Malaysia nantinya yang  akan membuka tirai pada saingan Kumpulan A Piala AFF bertemu Kemboja di Phnom Penh , Khamis ini sebelum menentang Laos di SNBJ ( pada 12 November ) , Vietnam di Hanoi ( pada 16 November ) manakala aksi terakhir bertemu di Myanmar di SNBJ ( pada 24 November ) .
 
 

 
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==