MENDEDAHKAN! Pembunuhan Jamal Khashoggi yang Sebabkan Negara Arab Mengalami Krisis Buruk?



Raja Salman menyebelahi puteranya & memuji badan kehakiman malam tadi dalam kenyataan umum pertamanya sejak kritikan terhadap pembunuhan wartawan Jamal Khashoggi itu meletakkan negara itu ke dalam antara krisis terburuk.

Pendakwa raya umum , minggu lalu membebaskan Putera Mahkota Mohammed bin Salman dari terbabit dalam pembunuhan di konsulat Arab Saudi di Istanbul pada tanggal 2 Oktober lalu , tapi Agensi Perisikan Pusat (CIA) telah dilaporkan merumuskan jika beliau mengarahkan pembunuhan itu.

Pendakwa menggesa hukuman mati ke atas 5 lelaki yang ditahan sebelumnya ,  mengumumkan pendakwaan terhadap 11 lagi , serta berkata keseluruhan 21 individu yang ditahan berkaitan dengan pembunuhan itu.

 “ Negara ini di asaskan dengan prinsip keadilan & kesaksamaan Islam , serta kami bangga dengan usaha kehakiman , pendakwaan awam & kami melaksanakan undang-undang Tuhan tanpa diskriminasi , ” ujar Salman yang dipetik AFP pada ucapan tahunan kepada Majlis Syura.

Di nagara Arab Saudi , cuma raja yang mempunyai kuasa menyingkirkan putera mahkota yang berpengaruh itu , yang berhadapan kritikan antarabangsa berhubung pembunuhan itu tetapi beliau menegaskan berulang kali bahawa tak berhasrat melakukannya.

Sebelumnya , agensi perisikan Amerika ( CIA ) menuduh bahawa Mohammed Salman mengarahkan pembunuhan Khashoggi.

Malam tadi , Washington Post menyiarkan bahawa sebuah artikel menyoal Arab Saudi kenapa agen mereka membawa masuk gergaji pemotong daging ke dalam kedutaan mereka di Turki di mana tempat berlakunya pembunuhan Khashoggi.

Khashoggi dipercayai disiksa & dipotong - potong mayatnya dalam pembunuhan kejam yang menggemparkan dunia itu.






close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==