HEBOH! Mengapa Najib Enggan Duduk Ketika Kes Dibacakan?


Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini enggan masuk ke dok ( kandang orang salah ) semasa sebutan 25 kes rasuah & penggubahan wang haram berkaitan 1MDB di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

Najib , yang muncul di hadapan hakim Azura Alwi , duduk di kerusi di sebelah dok berkenaan.

Pihak pendakwaan , yang diketuai oleh Datuk Seri Gopal Sri Ram , telah memberi isyarat pada polis mahkamah untuk mengarahkan Najib untuk berdiri di dok ketika prosiding bermula pada Jumaat.

Polis mendekati Najib dengan sopan & memintanya agar beliau untuk berpindah dari kerusi tetapi permintaan itu tak dipenuhi oleh beliau yang kekal duduk di kerusi tersebut sehingga prosiding berakhir.

Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib dipetik dari Malaysiakini memberitahu pemberita bahawa Najib sepatutnya memasuki kandang itu memandangkan beliau merupakan tertuduh, tapi bersikap “ degil ” .

Ujarnya , polis boleh mengambil tindakan tuk memaksa Najib memasuki kandang berkenaan , tetapi atas budi bicara mereka memutuskan untuk tak menimbulkan kekecohan kerana prosiding itu berlangsung dalam tempoh yang sangat singkat.

Semasa prosiding , Hakim Mahkamah Sesyen Azura Alwi menetapkan bahawa tanggal 27 November berhubung kes 1MDB yang dihadapi Najib yang akan disebut di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Hakim Azura juga mendengar hujah Sri Ram bahawa pihak pendakwaan masih mempunyai 20 peratus dokumen bagi kes pengubahan wang haram & 15 peratus dokumen bagi kes rasuah tuk diserahkan pada pasukan pembelaan.

Pada  tanggal 20 September , Najib menghadapi 21 pertuduhan pengubahan wang haram yang melibatkan RM2.08 bilion & empat tuduhan salah guna kuasa bagi memperoleh RM2.28 bilion dari 1MDB.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==