GEMPAR ! Inilah Kejutan yang Diberikan Pemerintah Dubai untuk Tun Zaki


Mantan Ketua Hakim Malaysia Tun Zaki Azmi di lantik sebagai Ketua Hakim Mahkamah Tengah Kewangan Antarabangsa Dubai ( DIFC ).
Menurut pernyataannya pejabat media Kerajaan Dubai , perlantikan beliau oleh Pemerintah Dubai Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum yang akan berkuat kuasa pada 14 November tahun 2018 ini.
Zaki ( 73 ) , menyertai Mahkamah DIFC pada Disember tahun 2013 , kira-kira sekitar 2 tahun selepas beliau bersara sebagai Ketua Hakim Negara .
Mahkamah DIFC mengendalikan masalah sivil & komersial di Dubai , satu dari pusat kewangan terkemuka di dunia.
Ini adalah termasuk masalah berhubung dari pemindahan kewangan antarabangsa yang sofistikated sehingga kepada kutipan hutang & pekerjaan .
Zaki yang sedang berada di Dubai memberitahu Bernama bahawa perlantikan itu datang dengan “ penuh kejutan “ .
“ Alhamdulillah , saya sudah dua kali menjadi Ketua Hakim , ” ujarnya menerusi di WhatsApp .
Karier Zaki turut menyaksikan beliau dalam mencapai beberapa lagi pencapaian yang sangat mengagumkan .
Pada September tahun 2007, dari seorang pengamal guaman beliau di lantik terus sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan , perlantikan terus yang pertama seumpama dalam sejarah kehakiman Malaysia .
Dua bulan kemudian , beliau di lantik sebagai Presiden Mahkamah Rayuan sebelum menjadi Ketua Hakim Negara pada Oktober tahun 2008 sehingga beliau bersara pada September tahun 2011 .
Di samping itu , Zaki juga di lantik sebagai Ketua Hakim Negara , & ia juga dilantik menjadi yang pertama dalam sejarah dunia apabila seorang bapa & anak pernah mengetuai sebuah badan kehakiman negara.
Bapanya , Allahyarham Tun Mohamed Azmi Mohamed , juga adalah Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan dari tahun 1968 hingga tahun 1974 .


close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==