Ini Penjelasan Najib Mengenai Potongan Gaji Peminjam PTPTN


Datuk Seri Najib Razak menyifatkan potongan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional ( PTPTN ) kepada graduan ijazah sarjana muda kelas pertama daripada isi rumah B40 ( berpendapatan rendah ) seperti yang telah diumumkan ketika pembentangan Belanjawan tahun 2019 itu “ tak betul ” .
Beliau berkata bahwa ini kerana ia telah mengabaikan sejumlah golongan M40 ( pertengahan ) yang akan terkesan dengan langkah itu .
“ Golongan M40 seperti isi rumah yang berpendapatan RM5,000 sebulan dengan lebih daripada 2 anak tentu akan terkesan dengan langkah ini .
“ Mereka ini yang berusaha untuk beberapa tahun lalu dengan matlamat mendapat ijazah kelas pertama & mendapat pengecualian bayaran balik PTPTN tentu akan kecewa dengan langkah kerajaan Pakatan Harapan ( HARAPAN ) yang secara mengejut ini , ” ujarnya di Facebook beliau pada hari ini .
Untuk rekod , PTPTN sebelum ini memberikan pelepasan bayaran balik kepada semua pelajar yang sudah mendapatkan ijazah sarjana muda pada kelas pertama.
Bagaimanapun ketika pembentangan belanjawan Jumaat lalu , kerajaan mengumumkan bahawa potongan pinjaman kepada mereka pada golongan B40 sahaja .
Najib berkata bahawa kerajaan BN sebelum ini tak pernah terfikir untuk mengenepikan pelajar daripada golongan M40 seperti ini .
“ Bukankah pengecualian itu juga satu bentuk pendidikan yang percuma sebagaimana yang telah di janjikan HARAPAN sendiri ? Yang semudah itu pun di tarik balik lagi , ” soal Najib .
Sinar Harian pada tanggal 2 November lalu , ketua penerangan Umno merangkap bekas pengerusi PTPTN Datuk Shamsul Anuar Nasarah yang telah membangkitkan janji manifesto HARAPAN  diantaranya merupakan penangguhan bayaran sehingga gaji mencecah RM4,000 yang telah bertentangan dengan pengumuman tersebut .


close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==