Akibat Tuduhannya Kepada Maria, Ini DAMPAK untuk Jamal

 
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada  hari ini mendapati Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos bersalah kerana memfitnah bekas pengerusi BERSIH , Maria Chin Abdullah & memerintahkan nya membayar ganti rugi sebesar RM300,000 .
Dalam penghakimannya , Hakim Datuk Mohd Zaki Abdul Wahab berkata Jamal di dapati telah gagal didalam pembelaan perlindungan bersyarat .
Hakim pun juga memutuskan tuduhan tersebut telah mencemarkan reputasi Maria memandangkan Jamal tak mempunyai kewajiban moral / undang - undang tuk membuat tuduhan tersebut.
“ Pembelaan beliau bagi komen yang adil telah gagal membuktikan fakta – fakta untuk memberikan fakta & untuk menyokong tuduhannya itu .
“ Mahkamah Tinggi memerintahkan defendan ( Jamal ) membayar ganti rugi sebesar RM300,000,” ujar Zaki .
Di samping itu , Jamal diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi untuk membayar kos sebanyak RM40,000 .
Maria yang kini menjadi anggota Parlimen Petaling Jaya , memfailkan saman fitnah terhadap Jamal pada tanggal 7 Oktober 2016 selepas mendakwa BERSIH di resapi unsur - unsur militan Negara Islam sebelum perhimpunan BERSIH 5 .
Jamal yang merupakan pemimpin gerakan “ Baju Merah ” yang di kaitkan dengan Umno , telah mengucapkan kata-kata tersebut semasa dua sidang akhbar pada minggu itu.
Berikutan kenyataan Jamal, Maria di tahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan ( Langkah -langkah Khas ) ( Sosma ) tahun 2012 .
2 hari sebelum Maria memfailkan samannya , Jamal juga mengadakan sidang akhbar lain di mana dia membuang surat tuntutan bagi permohonan maaf yang dihantarkan kepada  Maria ke dalam tandas.
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==