Datuk Seri Azam - “esok dan lusa akan ada beberapa saksi yang dipanggil”



Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ) akan mula menyiasat dakwaan atas pindaan Laporan Akhir Pengauditan 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) yang didedahkan baru-baru ini.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM , Datuk Seri Azam Baki mengesahkan perkara tersebut serta menyatakan akan memanggil beberapa saksi bermula esok .

“ Siasatan baru dimulakan & siapa sahaja yang akan di panggil untuk membantu siasatan , esok & lusa akan ada beberapa saksi yang dipanggil , ” ujarnya kepada Astro AWANI,  pada hari ini.

Dahulu , SPRM dalam satu kenyataan hari ini mengatakan bahawa pihaknya telah meneliti dokumen yang berasal dari laporan tersebut untuk dibandingkan dengan draf akhir yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Audit Negara.

Sementara , Ketua Audit Negara , Tan Sri Dr. Madinah Mohamad hari ini mendedahkan Laporan Akhir Pengauditan 1MDB yang telah di ubah & bekas Perdana Menteri , Datuk Seri Najib Tun Razak juga tahu tentang perkara tersebut.

Beliau mengatakan bahawa , dua perkara penting yang tak dimasukkan dalam laporan itu mengenai kehadiran ahli perniagaan yang baru diburu Low Taek Jho atau Jho Low dalam satu mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB serta berkenaan dalam status kewangan 1MDB.

Madinah mengatakan bahawa , perkara itu diarahkan pada bekas Ketua Setiausaha Sulit kepada bekas Perdana Menteri , Tan Sri Shukry Salleh pada tanggal 26 Februari 2016 atas alasan ia sensitif & untuk mengelak fakta yang diputar belit oleh pihak pembangkang ketika itu.

Madinah mengatakan bahawa , beliau telah menyampaikan taklimat kepada mesyuarat Jemaah Menteri mengenai pindaan kepada Laporan Akhir Pengauditan 1MDB sebelum laporannya berkenaan dimuktamad & dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Negara (PAC) pada tanggal 4 Mac tahun 2016 lalu.




close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==