Benarkah Adnan Terima Rasuah RM3 juta ? Ini Penjelasannya


Bekas menteri Wilayah Persekutuan , Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengaku tak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini atas 2 pertuduhan menerima RM3 juta dari 2 pemaju hartanah berhubung transaksi tanah milik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur ( DBKL ) .

Pertuduhan yang pertama , beliau di dakwa menerima RM1 juta dari pemaju Datuk Tan Eng Boon yang telah di dakwa memberi rasuah & bersubahat dengan ahli Parlimen Putrajaya itu.
Tan ikut di dakwa di mahkamah hari ini.

Tengku Adnan dtelah di katakan mendapat sekeping cek & memasukkannya ke akaun banknya , walaupun beliau sebenarnya tak tahu Nucleus Properties Sdn Bhd – kini di kenali sebagai Paragon City Development Sdn Bhd – mempunyai hubungan kerja rasmi untuk menambah nisbah plot bagi projek pembangunan sebidang tanah di Jalan Semarak.

Bendahari agung Umno itu didakwa melakukan kesalahan itu di Bank CIMB cawangan Pusat Dagangan Dunia Putra pada tanggal 27 Disember tahun 2013.

Bagi pertuduhan yang ke-2 , Tengku Adnan di dakwa menerima RM2 juta dari ahli perniagaan , iaitu Cai Kin Kong melalui sekeping cek dari Aset Kayamas Sdn Bhd, walaupun beliau tahu Aset Kayamas , Garuda Searah Sdn Bhd , Fiber Vista Sdn Bhd , Sinerjuta Sdn Bhd Era Ecoland Sdn Bhd & Ujana Mutiara Sdn Bhd berurusan dengan kementeriannya.

Kesalahan itu di dakwa telah di lakukan di Bank CIMB cawangan Pusat Bandar Damansara pada tanggal 14 Jun tahun 2016 lalu.

Tengku Adnan didakwa di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang menyatakan bahawa ia adalah kesalahan untuk penjawat awam menerima barang berharga tanpa pertimbangan.
Jika sabit kesalahan , beliau boleh di penjara sehingga 2 tahun , dan denda atau kedua - duanya.

Beliau turut berdepan satu pertuduhan pilihan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Hakim kemudian menetapkan ikat jamin RM1 juta dengan 2 penjamin terhadap Tengku Adnan serta mengarahkan beliau menyerahkan pasportnya kepada mahkamah.

Sebutan semula kes ini ditetapkan pada tanggal 12 Disember nanti.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==