WOW Bikin Takjub ! Inilah Pencapaian Chef Muhammad Haziq Hazwan Ruslin yang menjadikan negara bangga


“ Saya hanya mula bergiat dalam pertandingan kulinari sewaktu menuntut di kolej empat tahun lalu yang bermula dengan pertandingan biasa dalam negara bagi mencari pengalaman & kemahiran sebelum mengembangkan bakat di peringkat antarabangsa.

“ Tak sangka saya berjaya dan mendapat pingat gangsa walaupun kali pertama menyertai pertandingan Kulinari Piala Dunia ,” ujar Cef Muhammad Haziq Hazwan Ruslin, (25) .

Anak jati kelahiran Selangor terbabit berjaya mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa dan selepas memenangi pingat gangsa dalam Kejohanan Kulinari Piala Dunia tahun 2018 di Luxembourg yang berlangsung selama empat hari sehingga tanggal 28 November lalu.

Kejayaan itu sekaligus menguatkan semangatnya untuk mempertingkatkan kemahiran terdebut bagi terus menyertai pertandingan di pentas dunia dalam bidang kulinari.

Menurut Muhammad Haziq , dia tak menyangka bahawa berjaya mendapat tempat walaupun kali pertama menyertai kejohanan kulinari bertaraf Piala Dunia anjuran The Vatel-Club Luxembourg (ASBL) , antara badan Persatuan Cef Profesional Luxembourg & juga ahli Persatuan Cef Komuniti Dunia (WACS).

Ujarnya , dalam pertandingan membabitkan tiga kategori terbabit mendapat penyertaan lebih dari 1,000 peserta daripada 30 negara.

“ Alhamdulillah , berkat usaha serta doa semua pihak terutama keluarga yang telah banyak membantu , saya berjaya mendapat gangsa kategori individu untuk pertandingan Kesenian Kulinari bagi persembahan secara langsung & pameran.

“ Bagi persembahan secara langsung , saya menggubah tiga biji tembikai termasuk dua tembikai susu dalam bentuk ukiran gaya bebas yang mengambil masa selama 3 jam untuk di siapkan.

“ Manakala hal itu untuk persembahan pameran pula , saya menggubah tiga biji labu , tembikai & tembikai susu bertemakan ukiran batik serta songket yang sinonim dengan Malaysia & ia mengambil masa selama tiga hari untuk di siapkan,” ujarnya.

Muhammad Haziq yang merangkul pingat emas pada Kejohanan Kulinari Asia pada tahun 2015 mengatakan bahawa , walaupun gagal mendapat tempat pertama tetapi dia gembira kerana mampu bersaing dengan chef yang hebat serta jauh berpengalaman daripada pelbagai negara serta berjaya mendapat tempat ketiga meskipun pertama kali menyertai pertandingan berprestij itu.

“ Pingat emas yang bagi pertandingan berkenaan dimenangi oleh peserta dari Poland manakala perak pula yang disandang peserta dari Croatia.

“ Saya turut berbangga apabila ada seorang peserta dari Malaysia , iaitu Chef Muhammad Yusof Yaakob yang turut berjaya mengharumkan nama negara apabila meraih pingat gangsa bagi kategori individu acara berlainan dalam Kejohanan Kulinari Piala Dunia tahun 2018.

“ Ini membuktikan bahawa negara kita mempunyai ramai individu yang berbakat dalam bidang kulinari , tapi hal tersebut d isebabkan oleh kekangan kewangan serta tiada penajaan untuk mengetengahkan bakat , dan mereka tak dapat menyertai pertandingan di peringkat dunia ,” ujarnya.

Menurutnya pendapatnya , dia terpaksa mengeluarkan sumber kewangan sendiri bagi menyertai setiap pertandingan selain di bantu oleh keluarga.

Ujarnya , untuk menyertai pertandingan di luar negara , sudah pasti memerlukan dana kewangan yang tinggi terutama bagi pengangkutan , penginapan serta peralatan yang perlu di sediakan.

“ Saya berharap bahawa pihak kerajaan dapat membantu dari segi penajaan kepada mereka yang berbakat dalam bidang kulinari untuk menyertai pertandingan di peringkat antarabangsa . Ini kerana mereka mewakili negara serta mampu mengharumkan nama Malaysia dalam bidang kulinari ,” ujarnya.


close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==