Kali Pertama di Malaysia. Tentang Apa ? Ini Penjelasannya !!!



Peletakan jawatan pada Sultan Muhammad V sebagai Yang di-Pertuan Agong berkuat kuasa hari ini merupakan yang pertama berlaku dalam sejarah Malaysia , negara yang telah mengamalkan sistem raja yang berperlembagaan & demokrasi berparlimen.

Peletakan jawatan itu diumumkan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz dalam satu kenyataan petang ini , sekali gus menjawab tentang persoalan & khabar angin dalam kalangan rakyat berhubung kedudukan Sultan Muhammad V , yang baru saja kembali dari bercuti selama dua bulan.

Baginda memaklumkan peletakan jawatan itu secara rasmi kepada Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja melalui warkah yang telah di utus kepada Setiausaha Majlis Raja-raja.

Sehingga kini , belum ada kenyataan bahawa rasmi daripada Majlis Raja-Raja mengenai hal berkenaan.

Dalam sistem raja berperlembagaan & demokrasi berparlimen Malaysia , pemilihan Yang di-Pertuan Agong telah di lakukan secara bergilir pada setiap lima tahun.

Sultan Muhammad V , yang di puterakan pada tanggal 6 Oktober tahun 1969 di Kota Bharu, Kelantan, merupakan antara ketua negara yang tak cukup lima tahun penggal perkhidmatan selepas mengangkat sumpah jawatan itu pada tanggal 13 Disember taun 2016 serta ditabalkan pada tanggal 24 April taun 2017.

Tiga yang lain ialah Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Almarhum Tuanku Abdul Rahman ibni Al-Marhum Tuanku Muhammad yang juga Yang di-Pertuan Agong pertama Persekutuan Tanah Melayu & ditabalkan dari tanggal 31 Ogos tahun 1957 sehingga kemangkatannya pada tanggal 1 April  taun 1960.

Almarhum Sultan Selangor Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj Ibni Almarhum Sultan Ala’iddin Sulaiman Shah yang telah di lantik pada 14 April 1960 mangkat beberapa jam sebelum di tabal sebagai Yang di-Pertuan Agong kedua pada 1 September 1960.

Yang di-Pertuan Agong ke-11 , Sultan Selangor Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Ibni Almarhum Sultan Hisamuddin Alam Shah yang ​​​​​​​telah memegang jawatan pada  tanggal 26 April 1999 , mangkat pada tanggal 21 November 2001.

Spekulasi mengenai kedudukan Sultan Muhammad V mulai tular apabila sebuah akhbar berbahasa Inggeris melaporkan bahawa Majlis Raja-raja bermesyuarat selepas Timbalan Yang di-Pertuan Agong Sultan Nazrin Shah , yang telah  menjalankan tugasnya sebagai Yang di-Pertuan Agong , menamatkan tugas baginda pada tanggal 31 Disember lalu. Sultan Nazrin menjalankan tugas sebagai Yang di-Pertuan Agong apabila Sultan Muhammad V bercuti selama dua bulan mulai 2 November untuk menjalani rawatan.

Pada tanggal 24 November , media luar negara melapor & menyiarkan gambar perkahwinan Sultan Muhammad V di luar negara. Bagaimanapun , tiada pengumuman rasmi daripada istana mengenai perkara tersebut.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang di tanya mengenai perkara itu pada tanggal 30 Nov lalu , mengatakan bahawa beliau tak menerima sebarang pengesahan rasmi daripada mana-mana pihak berhubung dakwaan perkahwinan itu.

Pada Jumaat , Dr Mahathir yang telah ditanya mengenai dakwaan itu kononnya Majlis Raja-raja mengadakan mesyuarat khas baru-baru ini , ujar ​beliau tak menerima sebarang makluman atau surat rasmi mengenai dakwaan kononnya Sultan Muhammad V akan melepaskan jawatannya itu.


close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==