“Keluarga Mahu Keadilan” Masalah tentang Inkues Punca Kematian Adib



Peguam Negara akan mengarahkan tentang majistret untuk mengadakan inkues bagi menentukan punca kematian anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Jabatan Bomba & Penyelamat Malaysia (JBPM) Subang Jaya , Selangor , iaitu Muhammad Adib Mohd Kassim.

Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan bahawa , beliau di maklumkan oleh Peguam Negara Tommy Thomas dari hasil perbincangan yang telah  diadakan selepas penemuan dapatan tertentu polis menerusi rakaman percakapan saksi , lakonan semula serta hasil bedah siasat pihak forensik patologi yang hanya boleh di dedahkan di mahkamah kelak.

“ Peguam Negara sudah memaklumkan kepada saya , bahawa beliau selaku pendakwa raya dalam menjalankan kuasanya di bawah Seksyen 339 (1) Kanun Tatacara Jenayah akan mengarahkan majistret untuk membuat siasatan ( inkues ) di bawah Bab XXXII Kanun sama bagi menentukan atas sebab kematian Allahyarham.

“ Pihak pendakwa raya akan memohon kepada mahkamah ditetapkan tarikh pendengaran dengan segera dan akan membantu majistret berkenaan didalam menjalankan inkues itu,” ujarnya dalam kenyataan di sini, semalam.

Muhyiddin mengatakan bahawa , dalam prosiding inkues itu, majistret akan mempunyai kuasa luas untuk mengikut Seksyen 328 Kanun Tatacara Jenayah yang memberi erti punca kematian.

“ Hal Ini termasuk mempertimbangkan bagaimana Allahyarham menemui ajalnya & sama ada kematiannya yang disebabkan / di percepatkan oleh , apa-apa perbuatan atau ketinggalan yang menyalahi undang-undang yang dilakukan orang lain,” ujarnya

Beliau mengatakan bahawa , siasatan polis berhubung kematian Muhammad Adib menemukan dapatan tertentu yang hanya boleh didedahkan di mahkamah & kes itu kini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Muhammad Adib, ( 24 ) parah selepas dilaporkan diserang & dipukul perusuh dalam rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman , USJ25 , Subang Jaya , tanggal 27 November lalu.

Keluarga mahu keadilan

Keluarga anggota Bomba , Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim ( 24 ), mahukan keadilan tanpa pilih kasih sekiranya kerajaan mahu membuat inkues bagi yang menentukan sebab kematian anak kedua mereka.

Mohd Kassim Abdul Hamid ( 63 ), mengatakan bahawa Adib sudah meninggal dunia & hanya tersisa keadilan saja yang tinggal untuk anaknya itu.

“ Janganlah lindungi sesiapa saja yang bersalah. Pastikan kematian anak saya terbela.
“ Inkues ini benda baik & ia mampu memberi keadilan kepada Adib , malah kami sememangnya mahukan keadilan untuk Adib.

“ Apabila ia di laksanakan.. Ia di harapkan di lakukan secara adil bagi mencari punca & mereka yang bersalah , ” ujarnya yang telah dihubungi, semalam.

Netizen persoal keputusan

Netizen juga mempersoal keputusan kerajaan menyerahkan kepada Peguam Negara untuk mengarahkan Majistret membuat inkues menentukan sebab kematian anggota bomba itu , Muhammad Adib Mohd Kassim.

Mereka membangkitkan keperluan inkues yang dibuat memandangkan kes berkenaan dan diklasifikasi semula oleh polis sebagai membunuh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
Netizen turut mendakwa inkues itu tak perlu lagi kerana doktor pakar yang terbabit dalam bedah siasat juga akan mengemukakan laporan punca kematian Muhammad Adib.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==