GEMPAR!!! Benarkah Mahdzir Akan Didakwa ? Apa Sebabnya?


Bekas Menteri Pendidikan iaitu , Datuk Seri Mahdzir Khalid telah di jangka berhadapan pendakwaan berhubung projek panel solar sekolah luar bandar di Sarawak tahun depan.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ) setakat ini masih menunggu keizinan mendakwa dari Pejabat Peguam Negara bagi pertuduhan di mahkamah.

“ Beliau di jangka di dakwa tahun depan ,” ujar sumber kepada NSTP hari ini.

Ahli Parlimen Padang Terap yang juga Naib Presiden UMNO memberi keterangan bahawa selama tiga jam di ibu pejabat SPRM Putrajaya hari ini bagi membantu siasatan berhubung kes berkenaan.

Semalam , beliau memberi keterangan bahwa lebih dari lapan jam kepada SPRM bagi membantu siasatan kes projek panel solar berkenaan.

Sebelum ini laporan media yang memetik sumber mendakwa seorang bekas menteri akan di tuduh di Mahkamah Sesyen , Kuala Lumpur pada hari ini berhubung projek berkenaan.

Awal mulanya , bekas menteri terbabit akan di janjikan habuan berjumlah jutaan ringgit untuk Projek Bersepadu Sistem Solar Photovoltaic ( PV ) Hibrid serta Penyelenggaraan & Operasi Genset/Diesel bagi sekolah di Sarawak , namun pada akhirnya hanya menerima RM50,000 sahaja.

“ Secara keseluruhan projek berkenaan ini merupakan bernilai RM1.25 bilion dengan rundingan terus dari Kementerian Pendidikan,” ujarnya.

Ujarnya , kedua - dua kesalahan meminta & menerima suapan itu di siasat mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM , serta sekiranya di dapati bersalah dia boleh di penjara sehingga 20 tahun & denda tak kurang dari lima kali ganda nilai suapan bagi setiap pertuduhan.

Pada tanggal 15 November lalu , isteri bekas Perdana Menteri , Datin Seri Rosmah Mansor , di dakwa bersama bekas pembantunya Datuk Rizal Mansor , dengan menerima & meminta rasuah berkaitan dengan projek itu dari Pengarah Urusan , Jepak Holdings Sdn Bhd , Saidi Abang Samsudin.

Rosmah di katakan cuba memperoleh RM187.5 juta dari Saidi antara Mac & April tahun 2016 lalu , iaitu 15 peratus dari nilai kontrak yang telah di tawarkan sebagai dorongan untuk membantu syarikat memperoleh projek itu yang melalui rundingan terus dari Kementerian Pendidikan.

Rosmah juga di dakwa bahawa menerima suapan sebanyak RM1.5 juta dari Saidi untuk membantu beliau memperoleh kontrak itu.


close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==