Sandiwara Apa Yang Dilakukan Najib Tentang Maklumat Jho Low? Ini Penjelasannya!


Walaupun tak disebut dalam bentuk pengakuan yang jelas , tapi nyatanya boleh difahami oleh sesiapa saja bahawa Najib Razak secara tak langsung mengakui bahawa beliau telah mengarahkan pindaan yang dilakukan terhadap laporan audit 1MDB.

Berhubung pendedahan Ketua Audit Negara , Dr. Madinah Mohamad bahawa Najib melalui Ketua Setiausaha Sulitnya ketika itu , Shukry Salleh yang mengarahkan pindaan itu , peguam Shafee Abdullah mengatakan bahawa , maklumat yang telah dikeluarkan daripada laporan audit itu bukanlah hal perkara yang baru.

Maklumat yang telah dikeluarkan itu , salah satunya ialah mengenai kehadiran Jho Low didalam mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB.

Najib dalam pernyataannya kemudian juga menegaskan bahawa , maklumat berkaitan dengan kehadiran Jho Low didalam mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB yang telah dikeluarkan pada laporan audit itu sama sekali bahkan bukan perkara baru.

Beliau mengatakan bahawa , maklumat tersebut sudah pun disebut & dilaporkan sejak tahun 2015 lagi.

Sehubungan itu , beliau menafikan tindakan mengeluarkan maklumat itu sebagai percubaan untuk menutup sesuatu yang berkaitan tentang skandal 1MDB.

Tapi , jika ia bukan maklumat baru & tak pula sebagai percubaan menutup skandal 1MDB , mengapa ia di arah di padamkan pada laporan audit itu?

Bukankah maklumat itu harus sepatutnya di biarkan saja dalam laporan audit?

Sudahlah begitu , selepas maklumat tersebut di keluarkan , laporan audit itu kemudiannya di letakkan pula di bawah Akta Rahsia Rasmi / OSA.

Makna mengatakan bahawa , setelah pindaan tersebut di buat dengan membuang maklumat mengenai kehadiran Jho Low dalam mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB , laporan audit itu pada akhirnya tak boleh di baca oleh sesiapa yang akhirnya kerana telah diletakkan di bawah OSA.

Jadi , untuk apa diarahkan pindaan jika akhirnya ia telah diletakkan di bawah OSA?

Kebiasaannya , oleh kerana tak ada pindaanlah maka barulah logik laporan audit itu di letakkan di bawah OSA.

Apa Najib buat ni?

Sebenarnya, di sinilah terletaknya wayang kulit yang cuba Najib pentaskan untuk menyelamatkan dirinya & melindungi Jho Low dalam skandal 1MDB.

Najib memang mahu pada akhirnya laporan audit itu didedahkan kepada umum untuk membuktikan bahawa beliau bersih & tak melindungi apa - apa atau sesiapa didalam skandal 1MDB yang menjadi perbualan di seluruh dunia.

Tapi, sementara itu beliau mengarahkan Kementerian Kewangan membayar hutang-hutang 1MDB & menyelesaikan beberapa perkara lainnya iaitu, laporan audit itu perlu di OSAkan terlebih dahulu.

Bagi ia memberi ruang agar beban hutang 1MDB dapat di kurangkan secara perlahan-lahan , sambil dalam waktu yang sama dan beliau juga berusaha untuk memenangi PRU14 yang lalu.
Perkara pokok ini yang paling penting bagi Najib iaitu untuk menutup “ kurap & pekung ” 1MDB ialah BN menang PRU14.

Apabila dalam tempoh beberapa tahun selepas PRU14 & dalam keadaan BN kekal berkuasa serta beban hutang 1MDB yang juga berjaya dikurangkan , maka pada ketika itulah Najib akan tampil menunjukkan keikhlasannya dengan melepaskan laporan audit yang di OSAkannya itu untuk bebas dibaca oleh rakyat seluruhnya.

Sudah tentu laporan di audit yang sudah dilepaskan pada OSA & boleh dibaca oleh rakyat itu tak ada lagi langsung menampakkan apa-apa yang sumbing / sumbang sama ada berkaitan Najib sendiri atau campurtangan Jho Low didalam urusniaga 1MDB kerana segala-galanya telah pun dipadamkan.

Tambahan lagi ketika itu BN telah pun di beri mandat untuk berkuasa & Najib masih lagi adalah Perdana Menteri.

Najib akhirnya dapat membuktikan bahawa tiada apa-apa skandal di dalam 1MDB, malah dengan sikap telus yang ditunjukkannya , dirinya juga akan ternampak suci bersih bersamanya.

Malangnya , semua wayang kulit Najib itu tak menjadi kenyataan lagi sebagaimana cuba dirancang apabila BN kalah PRU14 & beliau sendiri yang tersingkir sebagai Perdana Menteri.

Bahkan dengan perkara itu terdedah sekarang ini , Najib & beberapa pegawai kerajaan lain yang tunduk kepada arahannya itu bukan saja akan disiasat satu persatu , malah tak mustahil turut dihukum secara bersama atas perbuatan yang sudah jelas suatu pengkhianatan kepada negara.


close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==