GEMPAR !!! Amaran Malaysia kepada Singapura. Ini Penjelasannya!


Mengulas laporan dari media Singapura Today Online , yang bertajuk : “ Senior member of Mahathir’s party warns Singapore of “pain by a thousand cuts ” for its stance on maritime dispute ” ( Anggota kanan parti Mahathir beri amaran bahawa “ kesakitan seribu luka” kepada Singapura berhubung pertikaian di maritim ).

Isteri Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong , Ho Ching memberitahu kepada Ketua Biro Strategi & Dasar Bersatu Rais Hussin agar “ bertenang ”.

“ Bertenang yang artinya ( Chill , man ) , ” ujarnya ringkas menerusi hantaran dalam Facebooknya.

Laporan Today Online berdasarkan ulasan Rais , yang telah di siarkan malam tadi oleh The Malay Mail.

Dalam ulasan tersebut , Rais mengatakan bahawa : “Tiada apa yang dapat di raih dengan memberi ancaman untuk menghalang kapal Malaysia di perairan malaysia atau Singapura. Apa yang akan mereka dapat merupakan kesakitan akibat seribu luka ”.

Bagaimanapun juga , isi kesuluruhan ulasan Rais tersebut merupakan untuk membantah peningkatan ketegangan antara dua negara.

“ Lebih baik pertengkaran tak membawa kepada pergaduhan. Lepas itu apa? semua orang tahu bahawa peperangan hanyalah untuk menjadikan anak-anak yatim piatu.

“Tapi jika Singapura merasakan pilihan raya tahun 2019 negara itu merupakan masa sesuai untuk menunjukkan kekuatannya , mereka patut tahu bahawa pertunjukan nasionalisme seperti itu akan menyebabkan Malaysia melakukan perkara sama ,” ujarnya.

Terdahulu , Singapura mendakwa bahawa Malaysia mengubah sempadan Pelabuhan Johor Bahru & menceroboh perairannya.

Malaysia bagaimanapun menafikan hal itu & menegaskan bahawa kegiatan penambakan laut oleh Singapura tak bermakna sempadannya juga di panjangkan.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==