HEBOH !!! Muhyiddin Rayu Sultan Johor, Ini Penjelasannya!



Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin hari ini mengatakan bahawa kedudukan Pulau Kukup sebagai Taman Negara yang diwartakan tak sama dengan yang di klasifikasi sebagai tanah kesultanan.

Beliau mengatakan bahawa Enakmen Taman Negara Johor di gubal ketika beliau menjadi menteri besar negeri itu antara tahun 1986 hingga tahun 1995 , untuk melindungi semua taman negara di situ.

“ Ada keputusan dari pihak tertinggi yang mengatakan bahawa kita akan menjadikannya taman negara. Akan Tetapi ada perbezaan dengan apa yang saya buat ketika itu dengan apa yang berlaku sekarang ini . Statusnya sedikit berbeza.

“ Ia boleh saja kekal sebagai taman negara tanpa dibatalkan wartanya ,” ujarnya lapor dalam suatu sidang media di ibu pejabat Bersatu di Petaling Jaya hari ini.

“ Tetapi untuk menukarnya kepada tanah kesultanan , statusnya harus sudah sedikit berubah.
“ Walaupun mereka mengatakan bahawa akan melakukan segalanya agar ia kekal sebagai taman negara , pemilikannya telah berubah,” ujarnya lagi.

Muhyiddin merayu agar Sultan Johor bisa mengembalikan pewartaan Pulau Kukup sebagai Taman Negara.

Beliau mengatakan bahawa jika pewartaan Pulau Kukup di kembalikan, semua orang boleh memasukinya tanpa memerlukan kebenaran pihak tertentu.

Ujarnya , warta itu juga merupakan mekanisme yang lebih baik untuk mengekalkan pulau itu sebagai taman negara.

“ Apa-apa pun , ini merupakan pandangan peribadi saya & sebagai orang Johor , saya bukanlah orang luar,” ujarnya lagi.

Pulau Kukup yang terletak di Pontian merupakan salah satu dari sebilangan kecil lahan basah yang masih kekal asli di Asia Tenggara , & satu dari lima tapak Ramsar di Malaysia.

Tapak Ramsar merupakan lahan basah yang mempunyai kepentingan antarabangsa berdasarkan Konvensyen mengenai Tanah Lembap yang Berkepentingan Antarabangsa PBB.

Menurut laporan , kerajaan BN sebelumnya telah membatalkan pewartaan bahawa Pulau Kukup sebagai Taman Negara agar ia diklasifikasikan sebagai tanah kesultanan.

Ini bermakna bahawa pulau itu hilang status di sisi undang-undang sebagai taman negara & statusnya bergantung kepada Sultan Johor pemilik kepada tanah kesultanan.

Sebelum ini Menteri Air , Tanah & Sumber Asli Dr Xavier Jayakumar mengatakan bahawa kabinet memutuskan pulau itu perlu kekal sebagai taman negara.

Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim kemudian membidas Xavier, berkata bahawa “orang luar”  tak perlu masuk campur dalam hal negeri itu.

Dalam sidang media hari ini , Muhyiddin juga menjelaskan bahawa beliau mewujudkan Enakmen Taman Negar Johor untuk memastikan bahawa taman seumpama itu dijaga bawah Johor Land Corporation.

“ Jadi apabila saya dengar wartanya telah dibatalkan , saya berasa marah , untuk apa saja sebab (nyahwarta itu),” ujarnya lagi.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==