Malaysia Terhindar daripada Ancaman Bahaya Tsunami Sunda, Ini Penjelasannya!


Malaysia tak akan menerima sebarang kesan daripada gelombang tsunami susulan “anak Krakatau” yang ketika ini masih menunjukkan letusan aktif berhampiran Selat Sunda.
Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia ( METMalaysia ) , Alui Bahari mengatakan bahawa , beberapa faktor  termasuk geografi serta jarak dari runtuhan rekahan gunung itu menyebabkan seluruh persisiran pantai negara ini bebas daripada ancaman tsunami.
Selain itu, ujarnya , Malaysia juga terhindar daripada bahaya kerana sebarang pembentukan ombak luar biasa susulan insiden letusan gunung berapa di sepanjang lingkaran api Pasifik dihalang oleh kepulauan Jawa dan Sumatera.
“ Sepatutnya tiada isu kerana jarak dari punca terlalu jauh & ia berlaku di Selat Sunda , iaitu rantau yang di litupi oleh persisiran Jawa & Sumatera.

“ Bagaimanapun juga , METMalaysia telah memantau perkembangan di Selat Sunda 24 jam bagi memastikan langkah keselamatan bersesuaian yang berupaya dilaksanakan , selain bergantung kepada perkongsian maklumat daripada negara jiran.
“ Ombak luar biasa yang membadai Banten & Lampung , Sabtu lalu 22 Desember tak akan sampai ke Malaysia , sekaligus menjadikannya ia ancaman tsunami bukan rentas sempadan , ” ujarnya ketika di hubungi NSTP, pada hari ini.
Tsunami berikutan runtuhan rekahan gunung berapi anak Krakatau yang membadai persisir barat Banten , pada pukul 9.03 malam kemarin , waktu tempatan setakat ini mengorbankan sekurang-kurangnya 373 orang.
Alui mengatakan bahawa , mekanisme untuk mengesan tsunami berikutan gempa bumi menggunakan gabungan peralatan tolok pasang surut , kamera pantai serta siren ketika ini sangat berfungsi di seluruh negara.
Ujarnya , proses penyelenggaraan bagi memastikan keberkesan peralatan sentiasa di dalam keadaan baik turut yang dijalankan secara berkala.
“ Kita mempunyai 77 stesen seismologi , 17 tolok pasang surut , 53 siren tsunami serta 18 kamera pantai yang telah beroperasi di seluruh negara untuk menyalurkan maklumat berkaitan kepada METMalaysia.
“ Malaysia hanya mengesan gempa bumi & tak pantau berkaitan volkanologi ( kajian gunung berapi ) kerana tiada aktiviti sedemikian rupa di perairan kita berikutan kawasan geografi negara yang terletak di luar lingkaran api Pasifik.
“ Oleh itu , kita bergantung kepada maklumat yang telah dikongsikan di negara jiran menerusi saluran berkaitan,” ujarnya.
Mengulas perkembangan cuaca tempatan , Alui mengatakan bahawa orang ramai di nasihatkan memuat turun aplikasi myCuaca yang akan memaparkan maklumat berkaitan bagi memudahkan urusan seharian.
Ujarnya , semua maklumat yang berkaitan dengan cuaca menerusi aplikasi yang dibangunkan sejak tahun 2015 itu akan dikemaskini setiap 10 minit sekali , selain menyediakan ramalan cuaca jangka pendek iaitu untuk dua jam seterusnya.
“ Kita minta orang ramai waspada terhadap perubahan cuaca yang mengikut amaran berdasarkan kategori warna yang telah dikeluarkan METMalaysia , malah maklumatnya disalurkan menerusi aplikasi myCuaca,” ujarnya.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==