Wow ! Luar Biasa, Ramli cipta sejarah?



Barisan Nasional ( BN ) berjaya mempertahankan kerusi Parlimen Cameron Highlands selepas calonnya iaitu , Ramli Md Noor yang telah di umum menang dalam Pilihan Raya Kecil ( PRK ) kali ini dengan majoriti lebih besar.

Beliau telah memperoleh 3,238 undi majoriti atau sekitar 12,078 undi keseluruhan dari 89 saluran undi sehingga penjumlahan tamat jam 8.30 malam.

Keputusan tersebut telah di umumkan Pegawai Pengurus PRK Parlimen Cameron Highlands , iaitu Datuk Ishak Md Napis di pusat penjumlahan rasmi undi di Dewan Gemilang Sekolah Menengah Kebangsaan ( SMK ) iaitu Sultan Ahmad Shah di Tanah Rata , di Cameron Highlands.

Berdasarkan keputusan rasmi tersebut , Ramli menewaskan tiga lagi pencabarnya iaitu calon Pakatan Harapan (PH) , M Manogaran dan dua calon bebas lainnya , bekas pensyarah kanan Institut Aminuddin Baki , iaitu Sallehudin Ab Talib serta Wong Seng Yee yang juga petani tempatan.

Manogaran , yang tiga kali telah bertanding di kerusi berkenaan sebelum ini memperoleh 8,800 undi , sementara itu Sallehudin (314 undi) , serta 276 undi diperoleh Seng Yee.

Peratus keluar mengundi pula telah di rekodkan sebanyak 68.79 peratus , sementara itu undi di tolak berjumlah 568 undi.

Dengan kemenangan Ramli tersebut , telah menyaksikan sejarah bahawa tercipta apabila wakil tunggal mewakili masyarakat Orang Asli bakal di angkat menjadi wakil rakyat bagi mengisi satu slot kerusi di Dewan Rakyat.

Buat pertama kalinya sejak siri PRK selepas Pilihan Raya Umum ( PRU ) bulan Mei lalu juga , BN telah berjaya mencapai kemenangan , biarpun dua PRK terdahulu menyaksikan calonnya tewas iaitu di PRK Dewan Undangan Negeri ( DUN ) Sungai Kandis serta DUN Balakong.

BN tak meletakkan calon dalam dua PRK iaitu di DUN Seri Setia serta Parlimen Port Dickson , namun telah memberi sokongan kepada wakil PAS.

Biarpun jumlah undi majoriti telah di capai BN bertambah kali ini , keputusan PRK ini tak mengubah struktur pentadbiran Putrajaya , sebaliknya menyaksikan trend sokongan pengundi di kerusi ini masih kekal sama seperti PRU yang lalu , di samping itu bukti kejayaan kerjasama BN & PAS.

Pada PRK kali ini , seramai 32,009 orang layak mengundi termasuk 247 pengundi awal , 12 pengundi tak hadir serta 385 pengundi lainnya kurang upaya.

PRK itu di adakan selepas Mahkamah Pilihan Raya pada tanggal 30 November lalu mengisytiharkan kemenangan Datuk C Sivarraajh daripada BN dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 ( PRU-14 ) Mei tahun lalu , terbatal & tak sah apabila telah di dapati berlaku amalan rasuah untuk mempengaruhi pengundi di kawasan itu.

Sivarraajh , pada PRU lalu yang berdepan saingan 5 penjuru , menang di kerusi itu selepas memperoleh 10,307 undi , manakala itu Manogaran meraih 9,710 undi . Calon PAS , Wan Mahadir Wan Mahmud memperoleh 3,587 undi , Parti Sosialis Malaysia ( PSM ) , B Suresh Kumar ( 680 undi ) & calon Berjasa , iaitu Mohd Tahir Kassim , 81 undi.

PRK ini merupakan yang kelima selepas PRU-14 dengan 3 pilihan raya sebelum ini iaitu membabitkan DUN Sungai Kandis , PRK Parlimen Port Dickson Seri Setia & Balakong di Selangor.

                                        

close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==