PANAS !!! Agong Letak Jawatan. Apa Sebabnya?



Sultan Muhammad V telah meletakkan jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong berkuat kuasa serta-merta , pada hari ini.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja , iaitu Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz dalam satu kenyataan hari ini menyatakan bahawa , peletakan jawatan baginda itu di buat selaras dengan Perkara 32 (3) Perlembagaan Persekutuan & sudah di maklumkan secara rasmi kepada Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja melalui warkah yang telah di utuskan kepada Setiausaha Majlis Raja-Raja.

Ujarnya , sepanjang menjalankan tugas , baginda sudah berusaha memenuhi tanggungjawab & amanahnya selaku Ketua negara serta berperanan sebagai tunggak kestabilan , sumber keadilan , teras perpaduan serta payung penyatuan dalam kalangan rakyat.

“ Baginda menzahirkan ucapan terima kasih kepada Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja yang telah memilih baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 bermula 13 Disember tahun 2016.

“ Baginda menzahirkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Perdana menteri & kerajaan yang telah memberikan kerjasama dalam bentuk mentadbir negara ,” ujarnya.

Menurut kenyataan itu lagi , baginda selaku Pemerintah Tertinggi Angkatan tentera , amat berbangga dengan pengorbanan serta taat setia yang telah dicurahkan kepada baginda serta negara selama ini.

“ Kepada rakyat Malaysia , baginda bertitah supaya terus bersatu mengekalkan perpaduan , bertolak ansur & bersepakat dalam memikul tanggungjawab terhadap negara yang berdaulat ini agar Malaysia terus berada dalam keadaan aman serta harmoni,” ujarnya.

Info Sultan Muhammad V

Nama sebenarnya ialah : Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra

* Menggunakan gelaran Sultan Muhammad V selepas beliau di masyhurkan sebagai Sultan Kelantan ke-29 pada tanggal 13 September tahun 2010.

* Mengangkat sumpah iaitu sebagai Yang di-Pertuan Agong pada tanggal 13 Disember tahun 2016.

* Baginda menggantikan Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu' adzam Shah yang telah tamat tempoh pemerintahannya pada tarikh tersebut.

* Istiadat pertabalan Baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-15 yang telah diadakan pada tanggal 24 April tahun 2017.

* Lahir di Kota Bharu , Kelantan pada tanggal 6 Oktober tahun 1969.

* Putera sulung dari empat beradik kepada Sultan Ismail Petra & Tengku Anis Tengku Abdul Hamid

* Tiga adinda baginda ialah Tengku Mahkota Kelantan , Tengku Dr Muhammad Faiz Petra (45), Tengku Muhammad Fakhry Petra (41) , serta Tengku Amalin A'ishah Putri, (33) tahun.

* Telah Berusia 50 tahun

* Dimahkotakan sebagai tengku Mahkota Kelantan pada Oktober tahun 1985 serta diangkat sebagai Pemangku Sultan Kelantan pada 24 Mei tahun 2009.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==