Usaha tak akan mengkhianati hasil, SSeMP kembali harumkan nama Malaysia



Sekolah Seni Malaysia Perak ( SseMP ) sekali lagi telah mengharumkan nama negara apabila mendapat pingat emas menerusi persembahan teater “Mek Mulung” & “Jikey” pada China Youth Spring Festival Gala Night & Global Youth Talent 2019 yang telah digelar di Beijing , malam kelmarin.

Sebelumnya , sekolah itu telah mencatat sejarah menjuarai pertandingan Monolit International Festival di Barcelona , Sepanyol pada bulan November tahun lalu dengan persembahan yang sama.

Penolong Kanan Kesenian SSeMP Zuraini Abdullah mengatakan bahawa , usaha mengetengahkan Mek Mulung di persada antarabangsa sentiasa di pergiat untuk mengekalkan warisan seni negara agar tak pupus begitu sahaja.

Ujarnya , dengan kejayaan tersebut , ia secara tak langsung memperlihatkan hasil usaha gigih mereka selama ini terhadap seni teater tradisional bagi mendapatkan pengiktirafan antarabangsa.

“ Kejayaan ini membuktikan bahawa usaha keras kami berbaloi & kami berharap pada masa yang akan datang , kami akan berjaya membawa pasukan kami mengetengahkan bidang teater , tari serta muzik ke festival antarabangsa ,” ujarnya kepada Bernama News Channel , pada malam tadi.

Sementara itu , Izatul Husna Samsuri (15) , yang memegang watak utama didalam persembahan Mek Mulung berasa bangga dapat mempamerkan seni teater tradisional dalam bahasa Malaysia kepada negara lain.

“ Bagi kami memang sangat berbaloi . Sebelumnya ini kami selalu kena marah ( semasa latihan ) akan tetapi setelah mencapai kejayaan ini , barulah kami sedar bahawa kejayaan hanya datang jika kita berusaha keras ,” ujarnya.

Dalam pada itu , Megat Hezreil Isqandar Megat Maz Ardi (14) , yang juga cucu kepada tokoh lagu irama Malaysia , iaitu Allahyarham Datuk Suhaimi Mohd Zain atau bisa dipanggil dengan Pak Ngah , gembira kerana dapat menimba banyak pengalaman baharu selain meneruskan legasi Allahyarham datuknya.

“ Kami dapat banyak pengalaman terutama ketika menjalani latihan . Kami juga gemuruh sebab pertama kali buat persembahan di negara orang ,” ujarnya.

Festival gilang - gemilang itu turut menyaksikan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Heng Ee , Pulau Pinang telah mendapat emas bagi kategori tarian , manakala Sekolah Jenis Kebangsaan ( Cina ) Perempuan Pulau Pinang juga mendapat perak bagi kategori koir serta anugerah gangsa bagi kategori tarian.

Kira - kira 2,500 pelajar mewakili 80 pasukan dari lapan negara menyertai pertandingan tersebut .



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==