Dr Mahathir – Malaysia mempunyai hak untuk menutup sempadannya!



Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menekankan bahawa Israel tak sepatutnya datang ke Malaysia memandangkan negara ini tak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.

Dr Mahathir mengatakan bahawa , Malaysia mempunyai hak untuk menutup sempadannya kepada sesetengah orang terutama untuk mereka yang negara ini berpendapat melakukan banyak perkara yang salah.

“ Banyak negara hari ini melihat orang luar datang ke negara mereka serta amat tak gembira mengenainya “ .

“Mereka gulingkan kerajaan kerana membenarkan pendatang masuk ke Malaysia” .

“Jadi , sebuah negara mempunyai hak untuk menutup sempadannya kepada sesetengah orang , sebab itu adanya sempadan , akan tetapi di Malaysia , kita tak mempunyai hubungan di plomatik dengan Israel sama sekali & kita berpendapat bahawa mereka membuat terlalu banyak kesalahan tetapi tetap terlepas kerana tiada siapa berani untuk berkata apa-apa terhadap mereka ,” ujarnya selepas menyampaikan ucapan pada perbincangan Oxford Union yang telah disiarkan secara langsung oleh Astro Awani dari London semalam “ .

Perdana Menteri mengatakan demikian apabila di tanya oleh Presiden Oxford Union Daniel Wilkinson mengenai larangan Malaysia ke atas atlet Israel untuk menyertai Kejohanan Renang Para Dunia yang akan di adakan di Sarawak pada bulan Julai ini.

Perbincangan serta temubual berkenaan juga kemudian telah di masukkan dalam akaun Facebook rasmi Dr Mahathir.

Perenang dari kira-kira 70 negara di jangka menyertai kejohanan itu yang bermula dari tanggal 29 Julai hingga 4 Ogos taun ini, yang menjadi satu penentuan sebelum Paralimpik Tokyo tahun depan.

Ditanya sama ada ianya adil untuk menghukum rakyat Israel berbanding kerajaan Israel , Perdana Menteri mengatakan bahawa ia nampak seperti kebanyakan orang Israel menyokong pendirian yang telah diambil oleh kerajaan mereka.

“Kita tak dapat banyak lakukan sesuatu terhadap kerajaan Israel , mereka terlalu berkuasa “ .

“Jadi , kita tak berkata apa-apa tentang mengenai hal kerajaan Israel namun kita tak perlu pula untuk menunjukkan persahabatan kepada mereka,” ujarnya.

Dr Mahathir juga mengatakan bahawa , beliau tak kisah jika kenyataan beliau terhadap Israel yang dianggap sebagai anti-Semitik , dengan menyebut bahawa itu merupakan hak beliau untuk berkata sesuatu mengenai tindakan Israel terhadap Palestin.

“ Saya tak memahami ini ”.

“ Kita bercakap mengenai kebebasan bersuara serta sebaliknya kita tak boleh mengatakan sesuatu terhadap Israel , menentang Yahudi , kenapa jadi begitu?

“ Jika kita bebas untuk mengatakan sesuatu yang kita suka , kita boleh saja katakan itu , tetapi sebaliknya kita di anggap sebagai anti-Semitik oleh Yahudi “.

“ Itu hak mereka untuk menegakkan pendapat seumpama terhadap saya , namun hal ini juga menjadi hak saya untuk memberitahu mereka bahawa mereka sudah melakukan terlalu banyak perkara yang salah , ” ujar beliau yang di sambut dengan tepukan gemuruh dan meriah dari para hadirin “ .


close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==