Wow bikin Takjub!!! Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah Pegang Rekod ???




Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah yang telah dilantik sebagai Sultan Pahang yang keenam seorang yang telah pengalaman luas & memegang rekod dunia ke-dua paling lama menjadi Putera Mahkota selepas Putera Wales , iaitu Putera Charles.

Tengku Abdullah yang telah di lahirkan pada tanggal 30 Julai tahun 1959 di Istana Mangga Tunggal , Pekan lalu menjadi Tengku Mahkota Pahang hampir 44 tahun lamanya setelah secara rasmi dilantik sebagai Waris Ganti pada tanggal 1 Julai tahun 1975 iaitu sehari selepas baginda genap berusia 16 tahun.

Baginda memikul amanah yang telah berkenaan selepas ayahanda baginda Sultan Ahmad Shah dimasyhurkan secara rasmi sebagai Sultan Pahang ke-5 pada 7 Mei tahun 1974 berikutan kemangkatan nenda baginda , Sultan Abu Bakar pada 5 Mei tahun 1974.
Putera Charles yang telah memegang gelaran “Putera Wales” sejak tahun 1958.

Tengku Abdullah yang juga cahaya mata ke-4 pasangan serta putera sulung Sultan Ahmad Shah & Tengku Afzan Tengku Muhammad , kemudian telah di masyhurkan secara rasmi pada tanggal 23 Oktober tahun 1977 di Istana Abu Bakar, Pekan.

Ini telah menjadikan baginda seorang yang cukup arif dalam selok belok hal ehwal pentadbiran negeri yang telah ditambah lagi sudah dua kali di pertanggungjawabkan sebagai Pemangku Raja Pahang sebelum di umumkan akan mengambil alih tampuk pemerintahan negeri oleh Majlis Jumaah Pangkuan Diraja Pahang pada hari ini.

Kali pertamanya Tengku Abdullah telah menjalankan tugas ayahanda baginda pada tanggal 28 April tahun 1979 untuk tempoh lima tahun ketika berusia usia 20 tahun , apabila Sultan Ahmad Shah yang telah dilantik sebagai Yang Dipertuan Agong ke-7 (1979-1984) .

Walaupun dalam usia yang masih mentah , baginda mampu menyempurnakan tanggungjawab yang telah diamanahkan dengan baik & menyerlahkan lagi bakat kepimpinan diwarisi daripada ayahanda baginda.

Kewibawaan yang telah ditunjukkan itu menyebabkan Sultan Ahmad Shah berkenan sekali lagi untuk melantik Tengku Abdullah menjadi Pemangku Raja Pahang pada tanggal 28 Dis tahun 2016 selepas kesihatan baginda mula merosot.

Tengku Abdullah akan dimasyhurkan sebagai Sultan Pahang yang keenam pada 15 Januari ketika Malaysia menanti pelantikan Yang di-Pertuan Agong yang baharu di katakan membuka laluan bagi baginda menjadi Yang di-Pertuan Agong ke-16.

Satu Mesyuarat Khas Majlis Raja-Raja akan berlangsung pada tanggal 24 Januari mendatang ini di Istana Negara bagi memilih Yang di-Pertuan Agong baharu untuk menggantikan Sultan Muhammad V yang telah mengumumkan untuk melepaskan jawatan berkuat kuasa 7 Januari lalu.

Menurut beberapa laporan media , berdasar sistem penggiliran lima tahun Raja-Raja Melayu , Yang di-Pertuan Agong seterusnya selepas Sultan Kelantan merupakan giliran Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah (88), diikuti Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar (60), serta Sultan Perak Sultan Nazrin Shah (62).

Tengku Abdullah mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Ahmad , Pekan yang telah ditubuhkan pada Januari tahun 1926 sebelum berpindah ke Sekolah Rendah Saint Thomas , Kuantan serta di Sekolah Menengah St. Thomas , Kuantan sebelum melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Kesederhanaan serta sifat merendah diri yang ada pada putera raja ini membuatkan baginda begitu d isenangi oleh guru & rakan , malah amat dikenali sebagai seorang yang cerdas dalam akademik serta pelbagai lapangan sukan.

Selepas menerima pendidikan (advanced school) di Aldenham School , Elstree Hertfordshire pada tahun 1975-1978 , baginda mengikuti pengajian persediaan di Davies College , London selama setahun bermula tahun 1978 lalu.

Baginda kemudiannya melanjutkan pelajaran dalam bidang Hal Ehwal Luar Negeri & Diplomasi di Queen Elizabeth College , Oxford University pada tahun 1981, satu pilihan disiplin akademik yang telah mengasah keperibadian baginda untuk menjadi seorang pemimpin.

Ketika di London , baginda telah mengikuti pengajian & latihan ketenteraan di Royal Military Academy , Sandhurs t, England pada tahun 1979 - 1980 di mana baginda telah di tauliahkan sebagai Leftenan Muda oleh Pemerintah United Kingdom , Ratu Elizabeth II.

Tengku Abdullah juga amat meminati di bidang sukan malah sejak kecil lagi baginda sangat aktif dalam sukan seperti permainan hoki, bola sepak, dan sepak raga.
Atas minat & kebolehan yang telah di tunjukkan , baginda telah sentiasa terpilih mewakili sekolah , daerah &  negeri di dalam permainan bola sepak.

Di atas ketokohan baginda dalam bidang itu , Tengku Abdullah juga pernah dilantik sebagai Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sejak tahun 2013 - 2017 serta menjadi Ahli Jawatankuasa Eksekutif Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) untuk kuota Asia bagi penggal tahun 2015 sehingga kini.

Tengku Abdullah menamatkan zaman bujang pada usia 27 tahun apabila berkahwin dengan Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar pada tanggal 6 Mac tahun 1986.

Baginda mempunyai empat putera serta lima puteri iaitu Tengku Amir Nasser; Tengku Puteri Ilisha Ameera; Ahmad Ismail Muadzam Tengku Puteri Iman Afzan Tengku Panglima Besar Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah; Tengku Muhammad Iskandar Ri’ayatuddin Shah; Tengku Puteri Afzan Aminah Hafizatullah dan Tengku Puteri Jihan Azizah ‘Athiyatullah, Tengku Puteri Ilyana.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==