Ternyata ini alasan kemenangan Ramli Md Noor !



Kemenangan Barisan Nasional ( BN ) pada Pilihan Raya Kecil ( PRK ) Cameron Highlands , semalam kerana parti itu berjaya memilih calon yang sesuai & tepat dengan selera penduduk tempatan , ujar Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO , iaitu Tengku Razaleigh Hamzah.

Beliau mengakatakan bahawa , faktor Ramli Md Noor yang juga calon langsung BN sebagai anak tempatan Orang Asli yang agak terkemuka di Cameron Highlands ini di bantu sifat peribadinya yang mudah di dekati & yang peramah di kalangan penduduk tempatan banyak membantu kemenangan BN.

Pada masa yang sama , ujarnya , tiada perebutan di kalangan pemimpin tempatan serta parti komponen BN untuk menjadi calon serta dapat di terima baik oleh orang ramai.

“ Bersyukur kita menang , sememangnya pun sebelum ini telah di beri gambaran kawasan itu dapat di menangi oleh BN, ” ujarnya ketika di temui pemberita selepas menjadi tetamu program bual bicara bertajuk “Masa Depan Orang Melayu” anjuran Kelab Bakti Gunung Keledang di Ipoh , pada malam tadi.

BN yang berjaya mempertahankan kerusi Parlimen Cameron Highlands selepas Ramli di umumkan telah memenangi PRK itu dengan memperoleh 3,238 undi majoriti atau 12,078 undi keseluruhan daripada 89 saluran undi sehingga penjumlahan tamat jam 8.30 pada malam tadi.
Ramli menewaskan ada tiga lagi pencabarnya iaitu calon Pakatan Harapan (PH) , M Manogaran yang memperoleh 8,800 undi dan dua calon bebas , bekas pensyarah kanan Institut Aminuddin Baki , Sallehudin Ab Talib ( 314 undi ) & Wong Seng Yee yang juga petani tempatan ( 276 undi ).

Razaleigh mengatakan bahawa , kemenangan itu tak boleh di jadikan sebagai kayu ukur kepada prestasi BN pada masa yang akan datang nanti serta belum tentu mampu menjadi momentum kemenangan parti itu pada PRK Dewan Undangan Negeri ( DUN ) Semenyih pada bulan 2 Mac ini.

Beliau mengatakan bahawa , bagaimanapun gambaran yang di berikan ialah BN mempunyai harapan baik untuk merampas kembali kerusi DUN Semenyih kerana suasana di kawasan itu telah di katakan memihak kepada parti berkenaan.

“ Bukan kerana kemenangan ini ( PRK Cameron Highlands ), tetapi Semenyih pun ada harapan baik untuk mengikut apa yang saya dengar khabar , saya pun belum ke sana & dapat tahu keadaan “on the ground” .

“ Akan tetapi , saya percaya bahawa pihak kerajaan yang berkuasa pun sudah tentu akan melipat ganda tenaga supaya tak hilang kerusi ini selepas kalah di Cameron Highlands,” ujarnya.

Terdahulu , ketika menjawab soalan peserta , Razaleigh mengatakan bahawa , UMNO mampu bangkit semula pada Pilihan Raya Umum ( PRU ) yang akan datang jika dapat menampilkan imej baharu serta di pimpin kumpulan baharu terdiri daripada golongan muda yang tak memiliki kecacatan daripada aspek peribadinya.




close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==