Gemparr!!! Dapatkan jaminan, kedua-dua banduan ini telah dibebaskan?


Dua individu iaitu termasuk seorang pengarah syarikat bergelar Datuk yang sebelum ini telah di siasat berkaitan kes tuntutan palsu RM1.8 juta telah di bebaskan dari tahanan reman di Mahkamah Majistret Putrajaya , pada hari ini.

Perintah tamat reman tersebut telah di keluarkan Majistret Muhammad Bukhori Md Ruslan.

Muhammad Bukhori juga membenarkan kedua - dua mereka yang telah di bebaskan dengan jaminan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ) masing-masing sebanyak RM100,000 dengan dua penjamin.

Kedua - dua lelaki berkenaan tentang di reman selama 3 hari bermula Rabu lalu sebelum di lanjutkan 3 hari lagi yang sepatutnya berakhir esok hari .

Mereka telah di tahan bersama seorang wanita yang juga ejen insurans bagi membantu siasatan kes sama namun , di bebaskan lebih awal iaitu pada hari Jumaat lalu.

Sebelumnya , sumber SPRM memberitahu bahawa ketiga - tiga mereka di syaki telah menerima rasuah daripada pembekal peralatan kilang berhubung pembelian mesin bagi operasi sebuah syarikat yang kedua - dua pengarah syarikat itu turut mempunyai saham.

Sumber turut memberitahu , bahawa ketiga - tiga suspek juga di syaki terbabit dalam salah guna kuasa ke atas dana syarikat untuk kepentingan peribadinya .

Mereka di siasat mengikut Seksyen 17 (a) & Seksyen 18 Akta SPRM 2009.

Kesemua mereka telah di tahan di Ibu Pejabat SPRM Putrajaya pada Selasa lalu ketika hadir memberi keterangan.

Dalam kes berasingan , Muhammad Bukhori pun juga turut membenarkan seorang bekas pengurus kanan produk di sebuah syarikat yang telah di siasat berkaitan kes suapan bernilai RM2 juta telah di bebaskan daripada tahanan reman , pada hari ini.

Muhammad Bukhori turut menetapkan lelaki berusia 40 tahun itu telah di bebaskan dengan jaminan SPRM sebanyak RM100,000 beserta 2 penjamin selain pasportnya di serah kepada SPRM.

Sebelum ini , lelaki itu telah di tahan reman selama lima hari sejak hari Rabu lalu bagi membantu siasatan berhubung kes berkenaan.

Menurut sumber SPRM , siasatan awal mendapati suspek menerima suapan bernilai lebih RM2 juta daripada sebuah syarikat sebagai balasan bagi meluluskan nota kredit untuk tujuan rebat , insentif serta pengiklanan komponen komputer kepada penjual yang telah di keluarkan kepada syarikat terbabit.



close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==